کوهستان

گروه کوهنوردی آدینه(آخرین روز هفته وروز خوش)

 
نویسنده : غلامرضاخواجه ای - ساعت ٢:٥٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٩ خرداد ۳٧٥۱
 

    ما برای پرسیدن نام گلی ناشناس، چه سفر ها کرده ایم -- ما برای بوسیدن خاک سر قله ها، چه خطرها کرده ایم

جهت مشاهده گزارش  وآلبوم عکس گروه کوهنوردی آدینه کلیک کنید

 


 
 
گروه کوهنوردی آدینه
نویسنده : غلامرضاخواجه ای - ساعت ۱٢:٤۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٧ امرداد ۱۳٩۳
 


 
 
مرور
نویسنده : غلامرضاخواجه ای - ساعت ٥:٥٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٧ امرداد ۱۳٩۳
 


 
 
هنگام صعود ضربان قلب خود را اندازه گیری نمایید:
نویسنده : غلامرضاخواجه ای - ساعت ٥:٥٤ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٧ امرداد ۱۳٩۳
 

وقتی یک کوهنورد شروع به صعود می کند و بدن وی کم کم آماده گرم شدن (warm up ) می شود باید ضربان قلب وی برابر فرمول زیر محاسبه شود و ضربان قلب که به این محدوده رسید نشان می دهد که بدن گرم شده است و آماده فعالیت جدی می باشد.

ماکزیمم ضربان مجاز قلب ورزشکار = سن ورزشکار – 220
ضربان قلب کاری = ضربان قلب ورزشکار در حالت سکون – ماکزیمم ضربان قلب ورزشکار
ضربان قلب در حالت گرم کردن= ضربان قلب در حالت سکون + (4/0×ضربان قلب کاری)
برای مثال این محاسبه برای یک ورزشکار 30 ساله که ضربان قلب وی در حالت سکون 70 ضربه در دقیقه می باشد به شرح زیر است
ماکزیمم ضربان مجاز قلب 190=30-220
ضربان قلب کاری 120=70-190
ضربان قلب مجاز برای گرم کردن 118=70+48 =70+(4/0×120)
محدوده ضربان قلب ورزشکاری که استقامتی هوازی کار می کند به شرح زیر است:
ضربان قلب در حالت سکون + (6/0×ضربان قلب کاری)
و اگر ورزشکار در آستانه غیر هوازی کار می کند یعنی بین مرز هوازی و غیر هوازی کار وتمرین می نماید ضربان قلب وی به شرح زیر محاسبه میگردد:
ضربان قلب در حالت سکون + 7/0 ×ضربان قلب کاری

برای مثال یک ورزشکار 30 ساله که ضربان قلب وی در حالت سکون 60 است
محدوده ضربان قلب وی در حالت آستانه غیر هوازی به شرح زیر می باشد:
ماکزیمم ضربان قلب 190=30-220
ضربان قلب کاری 130=60-190
151=60+91=60+(7/0×130)
ضربان قلب یک ورزشکار با مشخصات ذکر شده فوق وقتی که در آستانه غیر هوازی کار می کند اما محاسبه ضربان قلب همان ورزشکار 30 ساله که ضربان قلب وی در حالت آرامش و سکون 60 است در زمانیکه در آستانه اسید لاکتیک یعنی غیر هوازی کار می کند به شرح زیر است.
ضربان قلب ورزشکار در حالت سکون +9/0×ضربان قلب کاری
ضربان قلب کاری 130 =60-190 à= ماکزیمم ضربان قلب 190 =30-220
177 =(60+117) =60+(9/0×130)
ضربان قلب ورزشکاری که در سیستم اسید لاکتیک یا غیر هوازی کار می کند
پس با توجه به ویژگی هر ورزشکار می توان از روی ضربان قلب وی مشخص نمود.
گرداورنده: دکتر حمید مساعدیان با اقتباس و تشکر از طه رزم آرا کارشناس ارشد تربیت بدنی وعلوم ورزشی

حبیب ردایی


 
 
هشدار نسبت به شیوع بیماریهای قلب و عروقی در کوهنوردان . . . انجمن پزشکی کوهستان
نویسنده : غلامرضاخواجه ای - ساعت ٥:٥۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٧ امرداد ۱۳٩۳
 

هشدار نسبت به شیوع بیماریهای قلب و عروقی در کوهنوردان
.
.
.

انجمن پزشکی کوهستان ایران: اخیرا مراجعات زیادی از جامعه کوهنوردی با علایم قلبی به کلینیک تخصصی قلب انجمن پزشکی کوهستان ایران شده که نشان می دهد خلاف انتظآر و باور عموم موارد قابل توجهی از کوهنوردان احتیاج به درمان دارویی و بعضا مداخله اورژانس جراحی داشته اند. این موضوع و شنیدن خبر های پی در پی از حملات قلبی کوهنوردان در ارتفاعات انجمن پزشکی کوهستان را بر آن داشت تا هشدارهای لازم در زمینه شیوع بیماریهای قلبی عروقی و تصور و باور اشتباهی که در بین کوهنوردان وجود دارد را به اطلاع کوهنوردان عزیز برساند.
عموما کوهنوردان وقتی سابقه صعود به چند قله بلند و مرتفع در خود می بینند بسیاری از واقعیات را نادیده می گیرند. حس طبیعت گرایی کوهنوردان به آنها اینگونه القا می کند تا بسیاری از علائم بیماریهای خود را نادیده گرفته و ترجیح می دهند آنها را به سرما خوردگی و ترش کردن معده نسبت داده و سعی می کنند انواع بیماریهای قلبی عروقی و فشار خون و دیابت را با هوای پاک خوردن و نوشیدن دم کرده گیاهان کوهی درمان کنند.
ولی متاسفانه اینطور نیست. واقعییت اینست که ما به هر حال در زمانی زندگی میکنیم که شهرنشینی با تمام زوایایش در پوست و استخوان ما نفوذ کرده، ما هوای الوده استشمام میکنیم، نسبت به گذشتگانمان کم تحرک تریم، چربی اشباع بیشتری میخوریم، استرس بیشتری داریم، کم خوابی داریم، و کلا نوع زندگی ما تغییر کرده و قس علی هذه...
این موارد ما کوهنوردان را هم متاثر میکند هر چند کمی کمتر از عموم جامعه مشکلات قلبی عروقی داشته باشیم ولی خطر آنجایست که یک فرد عادی با اولین علامت به پزشک مراجعه میکند و چون ورزشکار نیست درمان را جدی میگیرد ولی پای کوهنورد که رسید ... ای بابا من هر هفته به کوه می روم و این حرف ها مال همسایه هاست !!
دوستان کوهنورد در ارتفاع فشار خون بالا میرود و نه تنها داروی ضد فشار نباید قطع شود بلکه دوز و مقدار آن باید افزایش یابد. در کوه به دلیل فرایندهای التهابی فعالیت پلاکتی (بخوانید غلظت خون) بالا میرود لذا داروهایی مثل اسپرین در گروه خاصی از افراد جایگاه پیدا میکند و از همه مهمتر علایم قلبی نسبت به جامعه عادی بسیار مبهم میشود اکثر کوهنوردان بجای درد سینه، درد شکم یا پشت دارند که شدیدا با دردهای گوارشی شباهت دارد حتی گاهی با اروغ زدن و نفخ شکم نیز همراه میشود که تشخیص را دشوار میکند. در ارتفاع به دلیل فشار پایینتر هوا و اکسیژن کمتز از طرفی و دوری از مراکز پزشکی از طرف دیگر در صورت بروز حمله قلبی خطر بیشتری فرد را تهدید میکند.
بررسی بیماریهای قلبی عروقی در ارتفاع و علت متفاوت بودن بعضی علایم ان حوصله ای دگر میطلبد که در آینده به آن خواهیم پرداخت.
کوتاه سخن آنکه خصوصا دوستان بالای 40 سال هر گونه علامتی را به صورت درد یا فشار یا هر گونه حس مبهم و بدی را در سینه، پشت یا شکم جدی بگیرند و یک چک کامل قلبی را به صورت سالیانه در دستور کار خود قرار دهند. افرادی که سابقه قلبی در خانواده دارند و افراد مبتلا به بیماری قند، چربی و خصوصا فشار خون هستند در دسته پر خطر قرار میگیرند و مشاوره با پزشکی اشنا با ارتفاع به ایشان حتما توصیه میشود.

دکتر نوید رکنی
متخصص قلب و فوق تخصص بالون انژیوپلاستی - پزشک قلب انجمن پزشکی کوهستان ایران


 
 
مرور
نویسنده : غلامرضاخواجه ای - ساعت ٥:٤٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٧ امرداد ۱۳٩۳
 


 
 
چگونه زمانی که تنها هستید از حملات قلبی نجات پیدا کنید ؟
نویسنده : غلامرضاخواجه ای - ساعت ٥:٤۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٧ امرداد ۱۳٩۳
 

تجسم کنید شما واقعاٌ خسته و بی حوصله اید و به تنهائی در حال رانندگی به طرف منزل هستید، بعد از یک روز سخت ، شما واقعاٌ خسته و بی حوصله اید .

ناگهان دردی در قفسه سینه شما شروع می شود و بازو و فک پائین شما را هم فرامیگیرد. شما فقط چند کیلومتر از نزدیک ترین بیمارستان دور هستید و متاسفانه نمی دانید آیا می توانید خود را در این فاصله سالم به بیمارستان برسانید یا نه

چه باید کرد ؟؟؟

شاید شما هم جزء متخصصین باشید و روش های پیشگیری را بخوبی بدانید ولی هرگز روی خود انجام نداده باشید!!!!

بیشتر افراد زمانی دچار حملات قلبی می شوند که تنها هستنند، بدون هیچ کمکی .
فردی که دچار حمله شده احساس از حال رفتگی می کند و تا از دست دادن هوشیاریش تنها 10 ثانیه فاصله دارد بله درست است تنها 10 ثانیه

چه باید کرد ؟؟؟

جواب:
نترسید، شروع کنید به سرفه کردن
بصورت پی در پی و محکم
قبل از هر سرفه یک نفس عمیق بکشید،
سرفه باید عمیق و طولانی باشد مثل زمانی که می خواهید خلط را ازته سینه خود خارج کنید.
نفس عمیق و سرفه باید پی در پی تکرار شود هر دو ثانیه یک بار بدون توقف،
تا هنگامیکه کمک برسد و یا قلب شما مجدداٌ بطور نرمال بزند

نفس عمیق باعث ورود اکسیژن به داخل ریه های شما می شود و سرفه باعث می گردد به قلب شما فشار وارد شده و سبب چرخش خون میشود. این فشار باعث برگشت ریتم نرمال قلبی نیز می گردد. و به این وسیله فردی که دچار حمله شده میتواند خود را به بیمارستان برساند.
امروزه به علت تغییر در روش زندگی ما ،
حملات قلبی بین تمامی سنین مشاهده می گردد.

لطفاٌ به هر تعداد از افرادی که می توانید اطلاع دهید.

این خبر می تواند جان آنها را نجات دهد.

*برای اطلاع رسانی به دیگران لطفا شما نیز این پسُت را به اشراک بگذارید*

لطفا اطلاع رسانی کنید شاید باعث شدیم یک زندگی رو نجات دهیم (به اشتراک بگذارید)

--------------------------------------------
از پیج آموزشی:
زبان انگلیسی - English Language
--------------------------------------------------------

— با ‏‎Taher Pordel‎‏ و ‏‎Hossein Ebrahimi‎‏.


 
 
← صفحه بعد